Tuesday 29 March 2011

Hidupan Di Dalam Dasar Laut

Lautan di sekeliling Malaysia merupakan antara kawasan yang mempunyai  biodiversity tertinggi di dunia. Bagaimanapun, hidupan marin pada masa ini selalunya tidak dianggap penting kerana kepentingannya tidak diketengahkan walaupun 70 peratus (%) daripada bumi dilitupi lautan. Terdapat banyak pulau di Malaysia yang dilindungi kerana merupakan habitat bagi hidupan marin. Tindakan melindungi kawasan maran adalah bagi mengekalkan kewujudan hidupan marin. Selain daripada melindungi hidupan marin, pulau-pulau di Malaysia juga dijadikan sebagai  kawasan pelancongan.


Ramai tidak mengetahui bahawa terdapat pelbagai jenis hidupan marin atau hidupan akuatik yang merupakan khazanah alam yang patut dilindungi. Pelbagai aktiviti yang dapat dilakukan dan dijadikan  sebagai produk pelancongan. Pengunjung yang mengunjungi kawasan pelancongan ini dapat melihat dan membuat pengecaman hidupan akuatik apabila mereka menjalankan aktiviti yang sesuai seperti  snorkeling dan  scubadive. Aktiviti ini biasanya dijalankan di kawasan yang mempunyai terumbu karang bagi membolehkan mereka mengenal pasti pelbagai jenis hidupan akuatik, terutamanya ikan. Aktiviti ini dijalankan tanpa merosakkan terumbu karang yang tumbuh di dasar lautan.



Bagi memastikan hidupan marin dapat hidup dengan baik, habitat hidupan ini mestilah dipelihara. Habitat yang utama ialah kawasan terumbu karang. Para saintis telah mengetengahkan bahawa terumbu karang dikelaskan sebagai haiwan yang boleh membiak dan memakan organisma lainmembiak dan memakan organisma lain. Terdapat pelbagai bentuk terumbu karang yang boleh diperhatikan di dasar laut yang  cetek seperti terumbu berbentuk ranting (branching) dan brain. Terumbu karang telah dikenal pasti sebagai agen yang dapat melindungi pinggir pantai daripada terhakis oleh ombak. Dalam bidang perubatan pula, terumbu dan batu  karang dikatakan amat sesuai digunakan  bagi menggantikan tulang (berbanding penggunaan besi). Selain itu, kajian juga telah menunjukkan bahawa terumbu dan batu karang dapat dijadikan ubat  “antibody” dan  “anticancer”. Oleh itu, terumbu dan batu karang perlu dilindungi dan tidak dimusnahkan. 



Malaysia dikelilingi oleh lautan  yang mempunyai beratus ribu atau mungkin berjuta kumpulan organisma termasuk plankton, sepan, terumbu karang, sotong, udang, ketam dan sebagainya. Masih banyak ruang kosong dalam bidang marin yang boleh diterokai. Bilangan spesies organisma marin yang masih belum diketahui secara tepat dan mendalam terutama sekali bagi negara kita masih lagi banyak. Penemuan pelbagai spesies marin yang baru, antaranya cacing dengan tubuh berwarna-warni dan lebih kurang 160 spesies rumpair laut yang unik oleh pengkaji luar negara di wilayah French Frigate Shoals di barat laut Hawaii bukan sahaja menambahkan bilangan spesies marin tetapi juga dijadikan iktibar kepada pengkaji negara kita untuk menjalankan usaha yang sama di perairan negara kita.


Ikan terumbu merupakan penghuni ekosistem terumbu karang yang paling mudah dikenali, dan jumlah yang banyak dengan warna yang sangat beragam. Selain itu, ikan-ikan ini menghuni di hampir seluruh relung terumbu. Ikan-ikan ini memanfaatkan terumbu karang sebagai “rumah”. Secara umum, tipe ikan terumbu dapat dikelompokkan berdasarkan dua garis besar yaitu kebiasaan mencari makan dan fungsinya dalam sistem ekosistem terumbu karang. Ikan terumbu akan melakukan berbagai aktivitas berdasarkan kebiasaannya serta fungsinya, yang pada akhirnya membentuk suatu pola keseimbangan yang mendukung  keberadaan ekosistem terumbu karang.


Berdasarkan kebiasaan mencari makan, Ikan terumbu terbagi atas tiga yaitu ikan diurnal (ikan yang aktif pada siang hari) dan ikan nokturnal (ikan yang aktif pada malam hari). Sebagian besar ikan yang ditemukan menyebar atau terdistribusi secara luas di terumbu karang merupakan kelompok ikan-ikan diurnal. Kelompok ini pada umumnya mencari makan dan tinggal di permukaan karang dengan memakan plankton, alga, atau hewan yang lebih kecil yang terdapat baik di kolom air maupun di permukaan terumbu .  Ikan-ikan diurnal ini merupakan sebahagian besar dari famili ikan yang terdapat di ekosistem terumbu karang seperti Pomacentridae, Chaetodotidae, Pomachantidae, Acanthuridae, Labridae, Lutjanidae, Balistidae, Serranidae, Cirrithidae, Tetraodontidae, Bleiidae dan Gobiidae.

Ikan Terumbu
Clownfish, juga dikenal sebagai Ikan Badut, Ikan ini biasanya ditemukan berhubungan dengan anemon di Oseania, Indo-Pasifik, dan Great Barrier Reef. Hal ini dapat ditemui secara individual, atau lebih umum, berpasangan atau kelompok kecil dalam anemon sama seperti Heteractis magnifica atau Stichodactyla mertensii. Clownfish liar jarang akan melebihi 4 ½ inci dan jika dipelihara di akuarium atau diternakkan ukurannya jarang melebihi 3 ½ inci. Di alamnya Clownfish adalah sebuah ikan omnivora. Dalam akuarium, maka Clownfish akan makan makanan yang bervariasi termasuk makanan daging seperti udang beku mysis, cincang halus udang mentah, komersial persiapan disiapkan untuk herbivora, menyerpih dan makanan pelet. Warna makanan meningkatkan akan menjaga warna-warna cerah pada ikan tersebut.

Clown Fish

Hidupan marin merupakan khazanah yang  perlu dipelihara. Hal ini kerana hidupan marin menyumbang kepada kepelbagaian biologi yang turut melengkapkan ekosistem sesuatu kawasan. Kewujudan hidupan marin haruslah dikekalkan dan dielakkan daripada kemusnahan.

Terumbu Karang


1 comment:

  1. hai iam nuha bole saya thu dari mana dptgmbr gmbr ini ? pls reply as soon as possible -

    ReplyDelete